Niebawem ruszy modernizacja 341 ostróg na Odrze. Roboty budowlane będą wykonane przy użyciu przyjaznych środowisku, naturalnych materiałów. Dzięki podpisanej dzisiaj umowie, na cele inwestycji trafi ponad 84 milionów złotych dofinansowania ze środków unijnych. Cała inwestycja będzie kosztowała ponad 117 mln zł. Jak powiedział Prezes Wód Polskich Przemysław Daca, inwestycja przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa powodziowego mieszkańców – pozwoli na bezpieczne prowadzenie akcji lodołamania i zapobiegania tym samym powodziom zatorowym.
Przemysław Daca, Prezes Wód Polskich, zaznaczył, że Wody Polskie kompleksowo modernizują Odrzańską Drogę Wodną. – Modernizujemy śluzy m.in. na Kanale Gliwickim i Odrze skanalizowanej od Kętrzyna do Brzegu Dolnego. Zakończyliśmy budowę stopnia wodnego Malczyce i projektujemy już Stopnie Wodne w Lubiążu i Ścinawie.Wiceminister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Grzegorz Witkowski wskazał, że niemal 95% transportu towarów na świecie odbywa się drogą morską, dlatego tak ważne są inwestycje w porty, szczególnie w rozwój portów multimodalnych, łączących transport morski, żeglugi śródlądowej, kolejowy i drogowy.
Prezes Wód Polskich Przemysław Daca podkreślił, że umowa na odbudowę ostróg, czyli tam bocznych, pozwoli na osiągnięcie III klasy żeglowności. Dzięki wykonanym pracom możliwe będzie dostosowanie stanu technicznego i geometrii konstrukcji elementów zabudowy regulacyjnej koryta rzeki Odry w postaci 341 ostróg zlokalizowanych na odcinku 123 kilometrów, od Ścinawy w województwie dolnośląskim do ujścia Nysy Łużyckiej w województwie lubuskim. Realizacja robót pozwoli odbudować najbardziej zniszczone ostrogi oraz opaski brzegowe, zminimalizuje erozyjne oddziaływanie nurtu na brzegi rzeki i poprawi warunki żeglugowe oraz nawigacyjne poprzez zwiększenie średnich głębokości i bardziej zbilansowany transport rumowiska. Dodatkowo w ramach zadania inwestycyjnego usunięte zostaną przemiały i wypłycenia na 12 odcinkach rzeki Odry.
Wytypowane do remontu ostrogi zostaną odbudowane zgodnie z rozwiązaniami architektoniczno-budowlanymi typowymi i powszechnie stosowanymi przy zabudowie rzek nizinnych. Podstawowe materiały, które zostaną wykorzystane w trakcie prac budowlanych, czyli kamień i faszyna, która jest rodzajem wikliny – są przyjazne dla naturalnego środowiska wodnego oraz przybrzeżnych gruntów. Odcinki Odry, na których będą prowadzone roboty położone, obejmują gminy: Nowa Sól, Krosno Odrzańskie, Gubin, Cybinka, Czerwieńsk, Sulechów, Zielona Góra, Trzebiechów, Zabór i Bojadł.
Całkowity koszt projektu wynosi ponad 117 mln złotych. Z kolei 20 grudnia w Centrum Unijnych Projektów Transportowych została podpisana umowa o dofinansowanie ze środków unijnych na sumę ponad 84 mln złotych.
Prace będą prowadzone do 2023 roku, w miesiącach zimowych, poza okresami, w których jest konieczne zachowanie okresów ochronnnych dla tarła ryb i lęgu ptaków.
Zespół Komunikacji Społecznej